Sådan arbejder vi

Værdigrundlag

Vi arbejder ud fra den anerkendende pædagogik, ved at bruge principperne fra Marte Meo metoden. Vi lægger vægt på at skabe et trygt og udviklende læringsmiljø for alle børn, hvor der er plads til leg, kreativitet og fordybelse. Vi arbejder for at alle børn er en del af et fællesskab hvor barnet har gode relationer til andre børn og voksne. Børnene er aldersblandet på tre stuer. Alle børn har en primær pædagog der følger barnet igennem dets børnehave tid. Vi opnår derved et dybt og bredt kendskab til barnets, dets udvikling, behov, og familien. Vi tager udgangspunkt i den enkelte og afprøver gerne nye muligheder, hvis det er til gavn for barnet.

Kodeord for vores arbejde med børnene

At skabe rammerne for at barnet gøres livsduelig, ved at have et læringsmiljø hvor barnet får erfaringer med forskellige sociale positioner igennem leg og aktiviteter. Dette sikre vi bl.a. ved at have en genkendelig struktur i børnehaven. Vi arbejder i fordybelses grupper flere gange om ugen, hvor vi er inspireret af Reggio Emilia filosofien. På den måde sikrer vi os at der bliver taget udgangspunkt i det enkelte barns behov og udvikling. Barnets selvforståelse og handlemønstre udfordres i fællesskabet. Barnet skal støttes i at udtrykke sig respektfuldt og anerkendende overfor andre.